Galeria de Artă „Corneliu Baba” a Casei de Cultură „George Suru” din Caransebeş a găzduit, la sfârșitul săptămânii trecute, vernisajul celei de a patra expoziţii personale a Manuelei Ionescu, ce cuprinde 50 de lucrări de acuarelă şi grafică.
Amfitrionul manifestării, Ioan Cojocariu, directorul instituţiei culturale caransebeşene, s-a arătat bucuros de prezenţa numeroasă a iubitorilor de artă şi de frumos, despre pictura Manuelei Ionescu pronunţându-se „ca Lenin, despre poezia lui Maiakovski: «Nu ştiu cât de bună este, dar ştiu că este adevărată!». Voi spune doar că pictura Manuelei Ionescu este foarte sinceră. O felicit pentru această expoziţie şi o aştept mereu, mereu, pentru că ea vine năvalnic, cu mai multă culoare şi cu mai multă sinceritate”.
Prezent la vernisaj, sculptorul ploieştean Eugen Petri, nimeni altul decât coordonatorul Taberelor internaţionale de sculptură monumentală organizate de administraţia caransebeşeană şi autorul lucrărilor în marmură de pe Calea Sacră din faţa Episcopiei, dar şi al Arcului care leagă Catedrala de Biserica catolică din Centrul civic al municipiului, a spus că a încadrat pictura Manuelei Ionescu în două categorii distincte. „Am observat lucrări de mici dimensiuni, pe care eu le-aş numi miniaturi spre cărţi poştale, şi lucrările de dimensiuni mari, care sunt lucrări de sine stătătoare, adică au concept, au o compoziţie şi au chiar nişte mesaje. Să nu facem totuşi o categorisire a operei artistei, dar aş putea spune că în expoziție există zona florilor şi zona peisajelor.M-a încântat în mod deosebit faptul că sunt câteva lucrări care au şi compoziţie în ele, şi mi-au plăcut câteva pentru că a organizat bine suprafaţa, iar eu, ca sculptor profesionist şi artist plastic de fapt, m-am uitat exact la această compoziţie. Cromatic, mă impresionează în primul rând prin faptul că susţine şi deţine foarte bine tehnica acuarelei, care este mai greu de executat decât o pictură în ulei, pentru că aceasta se face prin suprapuneri, se poate şterge şi face din nou, pe când acuarela o singură dată o aşterni pe hârtie şi, dacă deţii tehnica, îţi iese, dacă nu, poţi să rupi foaia”, a spus Eugen Petri. Artistul a mai adăugat că Manuela Ionescu merge atât pe latura tehnică a picturii, cât şi pe cea emoţională.
Curatorul operei Manuelei Ionescu, prof. Eleonora Bunea, cea care a încurajat-o pe artistă să continue să scrie şi să picteze, a spus că expoziţia vernisată dă oamenilor şansa de a trăi corespondenţa dintre arte – cea plastică şi literatură, fiecare tablou fiind însoţit de câte un citat dintr-o poezie sau o proză, care este, de fapt, povestea lucrării.
Scriitorul şi istoricul Constantin Brătescu s-a referit la câteva simboluri pe care le-a regăsit în tablourile Manuelei Ionescu. „Ne place să vorbim despre trăinicie. Trăinicia neamului, trăinicia culturii, a sentimentelor, pe care, unele dintre ele, artista le redă prin porţi ţărăneşti,prin ziduri de casă de piatră, prin case şi conace care sunt aşezate departe unele de altele, şi acesta este unul dintre simboluri. S-a vorbit aici şi despre florile Manuelei Ionescu. Eu mă opresc la maci. Macii Manuelei privesc către cer. Sunt macii de la mijlocul zilei. Cei de seară sunt deja ofiliţi, aplecaţi, obosiţi. În macii ei regăsim la un moment dat acea încredere, acea rezistenţă cu care, practic, noi vrem să ne afişăm. Macii ei degajă perenitatea noastră, a celor care ne aflăm acum, aici, şi a celor care vor veni”. Constantin Brătescu a mai spus că artista se alătură galeriei de pictori caransebeşeni, începând cu Gheorghe şi Corneliu Baba, şi terminând, mai nou, cu Ştefan Popa Popa’s, şi le-a amintit celor prezenţi despre expoziţiile caritabile organizate de Manuela Ionescu.
Profesorul, omul de litere şi criticul Nicolae Borlovan a ţinut să facă referire, în discursul rostit cu acest prilej, şi la cele două cărţi ale Manuelei Ionescu – „90 de zile – Gânduri din exil către fetiţa mea. Şi nu numai…”, apărută în 2011, şi „Fiecare vară are povestea ei”, volum ce a văzut lumina tiparului doi ani mai târziu. Referitor la pictura artistei, Nicolae Borlovan a subliniat câteva teme, câteva toposuri şi coordonate ale acestei expoziţii. „În primul rând, este vorba despre universul floral, apoi peisagistica, după aceea universul marin şi, bineînţeles, căminul, casa, cartea, spaţiul intim, interiorul. Cele patru elemente care sudează şi creează o notă comună acestui vernisaj demonstrează o ambiţie, dar şi o dorinţă de a cuprinde cât mai mult din întreaga arie a unei picturi pe care eu aş încadra-o în pictura post-impresionistă, cu unele elemente chiar şi de pictură naivă, dar un impresionism târziu, care este, practic, în pictură, mult mai accesibil decât picturile moderne. Este o pictură, repet, accesibilă, o pictură de suflet, o pictură cu multă sensibilitate, universul floral trimiţându-ne spre zona frumosului, a esteticului, casa – spre zona siguranţei, a stabilităţii şi trăiniciei, iar peisagistica şi universul marin creează o anumită linişte, o trimitere spre zona nostalgiilor, a purităţii, care trădează mult din sufletul Manuelei Ionescu”.
Despre artistă şi pictura ei au mai vorbit Innocent Olomati, invitat al soţilor Eugen şi Gabriela Petri, care a venit îmbrăcat într-un frumos costum tradiţional nigerian, precum şi Sorina Fleischer, medic stabilit în străinătate, care a spus că „într-un cabinet ORL din Franţa va exista, pe lângă un tablou al Eleonorei Bunea, şi o acuarelă semnată Manuela Ionescu”.
În încheiere, vădit emoţionată, autoarea tablourilor a mulţumit tuturor celor care şi-au rupt puţin din timpul lor preţios pentru a-i fi alături la acest moment important din viaţa ei, adăugând că, odată cu organizarea expoziţiilor de pictură, a cunoscut mulţi oameni şi a câştigat o mulţime de prieteni.
Expoziţia de la Galeria de Artă „Corneliu Baba” va rămâne deschisă timp de o lună.
Sonia BERGER
Sursa: http://www.7-zile.com/2015/08/20/acuarela-si-sensibilitate-la-corneliu-baba/